AnasayfaKapıKayıt OlGiriş yap

Paylaş | 
 

 Devlet Bütçesi Ders Notları

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
ADMİN
SİTE YÖNETİCİSİ
SİTE YÖNETİCİSİ
avatar

Erkek
Mesaj Sayısı : 439
Yaş : 35
Nerden : DÜNYANDAN
Kayıt tarihi : 30/01/08

MesajKonu: Devlet Bütçesi Ders Notları   1/2/2008, 20:26

Devlet Bütçesi
 1927 yılında yürürlüğe giren Muhasebe-i Umumiye Kanununda yer alan bütçe tanımının özellikleri: Devlet müesseselerince hazırlanması Gelir gider tahmini olması Uygulanmasına önceden izin verilmesi
 Bütçeleme, siyasal sistemlerden iktisat teorilerinden hukuksal yapılardan muhasebe ilkelerinden etkilenir.
 Bütçe, kamu kesiminin ekonomi üzerindeki etkisi Kamu yöneticilerinin hizmet programları öncelik sıralaması Satın alınacak mal ve hizmetlerin değerlendirilmesi Yönetim kararlarının analizciler tarafından değerlendirilmesi hakkında bilgi verir.
 Kamu gelirleri ve giderleri üzerinde parlamentoya yetki tanınmasını ifade eden kavram Bütçe hakkıdır.
 Fransa'da ilk çağdaş bütçe Restorasyon döneminde ortaya çıkmıştır.
 Türkiye'de bütçe hakkını ilk kez kabul eden ve düzenleyen belge 1924 Anayasasıdır.
 Bir önceki mali yıla ait kesin hesap kanun tasarısının, yeni yıl bütçe kanun tasarısı ile birlikte karara bağlanacağı ilk kez 1982 anayasasında yer almıştır.
 Klasik bütçe işlevleri: Ekonomik ve mali işlev, Siyasi işlev, Hukuki işlev, Denetim işlevi
 Akaryakıt tüketim vergisinden toplanan paraların, karayolu bakım ve onarımı için kullanılması genellik ilkesine aykırıdır.
 Program ödenek miktarlarının yasama organı tarafından kabul edilmesine ve değiştirilmesinin de ancak yasama organı tarafından yapılmasına olanak sağlayan bütçe ilkesi Bölüm onayı ilkesidir.
 Türkiye'de olağanüstü bütçe uygulaması1944-1945 mali yılından itibaren kaldırılmıştır.
 Bir vatandaşın ilköğretim okulu yapımı için 200 milyar TL bağışının kabul edilmesi bütçe ilkelerinden Genellik ilkesi istisnasına bir örnektir.
 Sadece kamu hizmeti üretiminde kullanılan girdilere göre sınıflama yapan bütçeleme sistemi Klasik bütçedir.
 Borçlanmayı, temel bütçe geliri olarak gören bütçe yatırım bütçesidir.
 Programların maliyetlerinin ve her program altında
gerçekleştirilen işlerin ölçüldüğü bütçe Performans bütçedir.
 Gelişmiş yatırım bütçesi örneklerinin ilk görüldüğü ülke İsveç’tir.
 Belirli amaçlara ulaşmak üzere gelecekte yapılması istenen faaliyetlerin saptanması ve izlenecek yolların seçilmesine Planlama denir.
 PPBS'nin klasik bütçeden farklı özellikleri: Hedeflere ulaşmanın denetlenmesi Siyasal tercihlerin ağır basması Sistem analizi tekniklerinin
kullanılması Akılcı kararların alınmasına yardımcı olunması
 PPBS'nin ekonomik ve mali tekniklerden yararlanarak, nesnel ve objektif kararlar alınmasına yardımcı olması Siyasi organa tanıtılma sorununa neden olur.
 Türkiye'de program bütçe sistemine 1973 yılında geçilmiştir.
 Klasik bütçedeki ekonomik sınıflama, PPBS'nin Ödenek türü bütçe sınıflaması içinde yer alır.
 Harcama kalemi sınıflamasındaki cari harcamalar: Personel giderleri, Yolluklar, Hizmet alımları, Tüketim malı ve malzeme alımları

 Programın niteliği ve önemi, sorumlu birimler, hizmetin gelişimi ve programın amaçları gibi bilgiler Program gerekçesinde yer alır.
 Harcamacı kuruluşlar, Maliye Bakanlığı'na bağlı Bütçe Dairesi Başkanlığı birimi yardımıyla bütçe hazırlıklarını yürütür.
 Harcamacı kuruluşların bütçe teklifleri, bütçe tasarısını hazırlamak üzere Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğünde toplanır.
 Bütçenin hazırlanmasında Devlet Planlama Teşkilatının görevi yatırım ödeneklerinin onaylanmasıdır.
 Devlet memurlarına ödenen yollukların gösterildiği bütçeye bağlı cetvel H cetvelidir.
 12 Eylül 1980'den sonra Milli Güvenlik Konseyi döneminde, Bakanlar Kurulu bütçe yasa tasarısını mali yıl başından en az 120 gün önce Danışma Meclisine sunmak zorundaydı.
 Bütçe tasarısının TBMM Genel Kurulunda görüşülmesinde, politik taleplerle, bütçe denkliğinin ve hükümetin mali programının bozulmamasını sağlayan kısıtlama Gider arttırıcı, gelir azaltıcı önerge verilememesi
 Geçici bütçe uygulamasının sakıncaları: Yeni hizmetlere başlanamaması, Yatırımların aksaması, Mahsup işlemlerinin karışıklık yaratması, Ödeneklerin yerlerine ulaştırılamaması
 Genel Bütçe Kanunu Resmi Gazetede yayımlanmasıyla yürürlüğe girer.
 Vergi borcu miktarının, yasalarda belirtilmiş matrah ve vergi oranlarına göre saptanmasına Tarh denir.
 Genel Bütçe yasası ile tahsiline izin ve yetki verilen gelir tahminleri B cetvelinde bulunur.
 Birinci derece ita amirlerinin, aldığı ödenekleri kendi kuruluşları içinde dağıtılırken, ödeme emirleri Sayıştay tarafından vize edilir.
 Bütçeyle verilen ödeneğin yetmemesi ve aktarma yapma olanağının da bulunmaması halinde Ek ödenek alınması işlemine başvurulabilir.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://polislokali.pforum.biz
 
Devlet Bütçesi Ders Notları
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
 :: Eğitim - Öğretim :: Açık Öğretim Dersleri-
Buraya geçin: